100 km/h rückwärts!

For veien fra Norge til Sør-Afrika, har vi valgt fly med Emirates fra Hamburg via Dubai til Johannesburg. Så vi kjørte natten fra søndag til mandag fra Tønsberg først til Göteborg, derfra med ferge til Frederikshavn.

Selv om denne fergen bare tar over 3 timer, er det likevel verdt å ta en lugar. Så får man cove en god stund i hvert fall. Lugaren var ganske bra og koster bare 250 SEK.
Ankommet i Frederikshavn kjørte vi videre gjennom Danmark og hadde en flott soloppgang bak oss. Fra øya Rømø tok vi fergen til Sylt. Der hadde vi god frokost. Og etter vi ankom i List, søkte (og fant) først to geocacher, og kom deretter til datteren Anne-Marie som bor og jobber denne sommeren i en rehabiliteringssenter for mor og barn. Gleden var sååååå enromt. For vi sees jo ikke så ofte. Først en liten prat og Alex kunne slappe av og sove litt. Så tok vi en tur langs den vakre stranden, gikk barbeint og følte på de forskjellige underlag. Genialt!
Senere dro vi over Sylt og spiste caféen “Kupferkanne” i Kampen – først en “snack” og deretter et stykke av den berømte kaken derfra. Bitene er så store at de faktisk rekker for to. Etterpå en kort tur gjennom selve byggningen med mange ganger og vinkler og deretter en fin middagspasertur.
Denne caféen “Kuperkanne” Sylt i det hele tatt er sterkt å anbefale. De som ikke ønsker å (eller kan) dra på ferie dit, bør ta sjansen dersom de er på vei til eller gjennom Danmark!
På ettermiddagen tok vi Sylt-shuttle-tog. Denne går fra Westerland til Niebüll. Vi sto baklengs på toget og den gikk ganske raskt. Det var nok en merkelig følelse med 100 km/t baklengs!
Om kvelden kom vi til Hamburg til Jeannettes søster og svoger, der vi fortsatt har en dag fri før vi flyr sørover onsdag.

This entry was posted in norsk and tagged , . Bookmark the permalink.