Sørafrika – sikkerhet og trafikk

Når en tenker på “Sørafrika” ​​- tenker man på egen sikkerhet med det samme.
Er det ikke for farlig?

Spørsmålet er legitimt, ikke minst i og rundt Johannesburg.

Tyske Utenriksdepartementet informerer om blant annet:

Sikkerhet

  • I tett trafikk og på rødt lys kan det spesielt i store byer forkomme det som ofte kalles lyn innbrudd (“smash-og-grav”) angrep, hvor det åpnes bil dører eller knuses vinduer for å stjele åpent liggende verdisaker fra bilen.
  • Av og til, spesielt etter mørkets frembrudd kan det komme til kapring av kjøretøy på mindre trafikkert veikryss. Bilvinduene bør derfor alltid være lukket og dørene av bilen alltid låst fra innsiden. Håndvesker, kameraer, mobiltelefoner, osv. bør ikke være synlig i bilen.
  • Når man må vente på større kryss, bør man være på vakt og observere sine omgivelser. Det er tilrådelig å holde nok avstand til andre kjøretøy.
  • De store motorveiene i Sør-Afrika er stort sett i god stand. Sekundære veier, først og fremst på landsbygda, er ofte mangelfullt sikret og av dårlig kvalitet. Det anbefales å ikke å ta kjøreturer der etter mørkets frembrudd, siden bilen breakdowns, dårlige veier med hull, ikke tilstrekkelig merket og sikret områder og dyr på veien kan utgjøre en betydelig sikkerhetsrisiko.
  • Det anbefales sterkt å avstå på forsvar ved et mulig angrep.

Veitrafikk

  • I Sør-Afrika kjøres på venstre side.
  • Dessuten har noen trafikkskilt en annen betydning enn i Norge. For eksempel betyr et grønt svingpil ved lyskrysset ikke – i motsetning til reglene i Norge – at du ikke trenger å regne med verken fotgjengere eller møtende trafikk. Bare når de grønne svingpilene blinker, er det lite sannsynlig for flere fotgjengere og møtende trafikk.
  • I Sør-Afrika er det mange “fire-veis-stop kryss”, hvor alle biler må stoppe i krysset først, og så fortsetter ferden i samme rekkefølge som ankomst, dvs. bilen som kom først i krysset, kjør først. Denne regelen gjelder også når trafikklys ikke er i bruk ved veikryss.
  • Både stopp skilt og fartsgrenser bør alltid respekteres i egen interesse. I Sør-Afrika er det mange fotobokser. Ved brudd forventes heftige bøter som må betales i kontanter, vanligvis der og da.
  • Dessverre må det alltid forventes hensynsløshet av andre trafikanter, spesielt maxi-drosjer. Forbikjøring på venstre side er ikke uvanlig selv om det er forbudt.
  • Det anbefales på det sterkeste en svært defensiv kjøring og å unngå enhver konfrontasjon med andre trafikanter. Derfor bør man ikke insistere på sin rett, og heller gjøre kjent for de andre verbalt eller gjennom gester, hva du tenker på ham.

Det hele høres ganske skummelt ut. Sør-Afrika er nå ikke Norge.
Men så lenge du holder deg til reglene, vil det også gå bra.

Det eneste spørsmålet er – klarer Alex å “holde trygg avstand” og “svært defensiv kjøring”…? 😉

This entry was posted in norsk and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s