F3A-EM, Châteauroux – offisiell trening og modell prosessing

Denne dagen sto det offisiell trening og deretter godkjenning av modellene godkjenning på planen. Siden Norge ble satt opp rundt kl 17, besluttet vi å finne oss en treningsplass. Jakten på mandag var ikke så vellykket. Så vi prøvde nå videre på andre steder som står på listen fra arrangøren.
Da vi ankom den første, fikk nå også Ola og Andreas en liten sjokk av hva som ble tilbudt som treningsplass (se bilder). De tre sto på en åker, hvor bare en vindpølse minnet om at dette burde ha vært en modell flyplass.
Med en dårlig anelse var vi på vei til den neste plass.
For å være sikker, fylte vi noen liter for alle tre biler på den nærmeste landsbyen – det var for “bensinstasjonen” trolig den største omsetning på dagen.

Vår frykt intraff heldigvis ikke. Plassen er godt vedlikeholdt og meiet, og den ligger nesten i samme vindretning som EM-plassen.
Et eldre par fra nabolaget stikk innom og så på flyene og hva som foregår der.
Det østerrikske laget kom på ettermiddagen, etter at disse var ferdig med sin offisiell trening og modellprocessing.

Så måtte vi snart dra – treningsfeltet i Chabris ligger ca 60 km unna (= 1 times kjøring).
Da vi ankom EM’s konkurranseplass, gjorde vi oss klare for den offisielle treningen som skulle vare for Norge kl. 16:50 til kl. 17:20 (10 minutter per pilot). Imidlertid var det noe etterslep på ca 1 time – på grunn av ulike tekniske problemer og været (det var litt regn i mellomtiden).
Modellprosessingen stoppet opp også, fordi vekten var ødelagt og det tok en stund å få en erstatning…

De treningsturer gikk greit. Selv lydmålingen var ikke noen problem for Ola, Andreas og Alex.
Så gikk vi til modell prosessing.
Ved dette testes, veies og måles modellene. Kun godkjente modeller har lov til å starte i konkurransen.
Følgende ble sjekket:
– Lengde og bredde må ikke overstige 2 meter
– Vekt maks 5000 g (+ 50 g toleranse)
– Failsave test (løpende motor må være avslått direkte med en dedikert bryter)
– Og – og dette var ingen spøk! – radiusen av spinnere ble målt. Den må ikke være mindre enn 5 mm – ellers blir det “ouch” når du stikker. Om propellen river bein i stykker, det spiller ingen rolle, det viktigste er at spinneren ikke er for spiss….
Og det var virkelig tilfeller (Russland, Hellas og Italia som vi fikk med oss), som måtte file spinneren mer rundt…
For de norske modellene, var det ikke noen innsigelser i modell prosessingen. Både A-og B-modellene av pilotene er tillatt.

En plakat som viste hva det skulle bli til middag, animerte oss til å teste maten på flyplassen. For bare 13 € er det stort forrett-buffet, et godt utvalg av hovedretter og flere desserter (kaker, is osv.) og ost buffé. Drikker (vin, vann, øl, kaffe) er inkludert.
Ok, biffen skulle man bestille “vel done” for å få det “medium” stekt. Franskmenn er vel litt mer opptatt av “rå” kjøtt. Men kvaliteten var virkelig 1A, og vi var veldig fornøyde.

På kvelden, da Ola kom tilbake fra Team Manager Meeting informerte han Andreas og Alex med all nødvendig informasjon om konkurransen, ikke minst, startrekkefølgen…
Ola: 23
Andreas: 43
Alex: 48

Været i dag: stort sett oppholdsvær med mest sol og noen regnbyger, ca 28 grader. Vind fra sør og vest.

This entry was posted in norsk and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s